2012. július 26., csütörtök

Vörösboros marhapörkölt bográcsban, krumpligombóccal

Volt egy nagyon jó vörösboros marhapörkölt receptem. Ezért úgy döntöttem, Dávid fiam születésnapi buliján ezt a pörköltet fogjuk megfőzni, méghozzá bográcsban. Mivel első bográcsozásomra készültem, előtte picit áttanulmányoztam a különböző bográcsos pörköltek receptjeit, és megalkottam a sajátomat.
Az eredmény szerintem tökéletes :)
Ja igen: pénztárcakímélés miatt került bele sertéshús is, de legközelebb is csak így készíteném, ugyanis a sertéshús (mivel korábban puhul, mint a marha) csodálatos elegyet alkotott a szafttal :)








Hozzávalók:
  • 1,5 kg vöröshagyma
  •  fél kg paradicsom
  •  fél kg paprika
  • 400 g sertészsír
  • 4 kg marhahús (pl. lábszár, comb)
  • 3 kg sertéshús (pl. comb)
  • 1 fej fokhagyma
  • 10 evőkanál pirospaprika
  • 2 doboz sör
  • 1 púpozott teáskanál őrölt kömény
  • 2 teáskanál bors
  • 2 babérlevél
  • 4 evőkanál só
  • 2 dl vörösbor


Elkészítés:
  1. A vöröshagymát megtisztítom, felaprítom. Én előző este csináltam, majd celofánnal jól lefedtem az edényt, és másnap reggelig pihent a konyhapulton. Ezzel időt takaríthatunk meg.
  2. A paprikát és a paradicsomot szintén apróra vágom (ezt is előző este csináltam, majd celofánnal lefedve betettem a hűtőbe).
  3. A húsokat megmossuk, lehártyázzuk, levágjuk róluk a zsírt, és kb. 2x2 cm-es kockákra vágjuk. Ez ekkora mennyiség esetén (is) férfimunka...és érdemes ezt is előző este megcsinálni, majd lefedni, és hűtőbe tenni.
  4. A vörös-és a fokhagymát a gáztűzhelyen a zsíron megfonnyasztom, de ezt kinn a bográcsban is lehet, csak így gyorsabb volt, ugyanis reggel mikor megláttam a kölcsönbográcsot, azonnal el is küldtem a férjemet, hogy hozzon egy nagyobbat, mert ebbe a hagyma sem fér bele, nemhogy a többi hozzávaló, meg a szaft...
  5. Ezalatt lehet tüzet rakni odakinn.
  6. Ezután kivittem a bográcsba a hagymás-zsíros keveréket, majd amikor ismét felmelegedett, hozzákevertem a husikat.
  7. Amikor a sertéshusik kifehéredtek, a marhahús pedig kivilágosodott, félrehúzom a tűzről, és hozzáadom a pirospaprikát, sózom, és alaposan elkeverem.
  8. Visszateszem a tűzre, és kb. 5 perc múlva hozzáöntöm a sört.
  9. Kb. 5 perc múlva hozzáadom a paradicsomot, paprikát és a fűszereket.
  10. Ezután már csak időnként kavargatni kell, és főzni, amíg a husik meg nem puhulnak. Kb. 3-4 óra alatt van kész az egész.
  11. A főzés kezdetétől számított 3 óra múlva hozzáöntöm a vörösbort.




Mivel a pörkölt mellett még 2 tortát is csináltam, ezért a krumpligombócot a nagymamám készítette el (szintén előző nap,  mert már korán reggel indultak). A mamám szerint a krumpligombócok másnapra már megbarnultak, szerintem semmi bajuk nem lett :) Tálalás előtt egy kevés olajjal meg kell locsolni, majd forró sütőben felmelegíteni kb. 180 fokon, de az sem baj, ha picit megpirulnak, finom ízt ad nekik.
Nálunk épp kenyér sült a sütőben, a mikró meg felmondta a szolgálatot, ezért egy nagy lábasban tettünk fel kevés vizet forrni, majd locsoltam bele egy kis olajat, és abba tettem a gombócokat, fedőt tettem rá, így jól átmelegedtek, de nem igazán ajánlom ezt a módszert, mert az alsók picit odaragadtak.
A nagymamám által készített krumpligombóc, és az általam készített kenyér receptje hamarosan!



Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.